Praėję metai suteikė daug pamokų, įnešė naujovių ir permainų. Versle nebeklausiama – ar pandeminė situacija palietė jūsų verslą, pagrindinis klausimas – KAIP ir kokių iššūkių, o gal galimybių suteikė.
IT sritis – ne išimtis. Girdėjau sakančių, kad IT sektoriuje išgyvename aukso amžių. Taip jokiu būdu neapibūdinčiau dabartinės situacijos, tiksliau būtų sakyti – išgyvename įvertinto būtinumo ir fokuso į mūsų sritį laikotarpį. Technologijų patikimumas, jų prieinamumas, sprendimų parinkimas ir adaptacija – pagrindiniai kriterijai ir kartu iššūkiai. Drįstu teigti, kad kokybės aspektas darosi vis svarbesnis, palikdamas kainą ir greitį antrinėse pozicijose. Tad ši tendencija gana ryški.
Drįstu teigti, kad kokybės aspektas darosi vis svarbesnis, palikdamas kainą ir greitį antrinėse pozicijose
Giedrė Ruginytė-Čepienė, UAB Heksimus direktorė
Džiugu matyti ir gerųjų užsienio praktikų IT srityje taikymą Lietuvoje, ir ne būtinai tai susiję su pandemine situacija. Tad norėčiau išskirti vos keletą, mano manymu, pagrindinių krypčių, kurios labai intensyviai vystėsi 2020 m ir tvirtai laikys pozicijas šiais metais. Kiekviena jų verta jei ne atskiro traktato, tai bent jau išsamaus straipsnio, bet pabandau trumpai:
#1 Elektroninė prekyba.
Didysis verslų kraustymasis į internetinę erdvę (online) didžiąja dalimi jau įvyko ir tikrai nieko nebestebina. Elektroninės parduotuvės, paslaugų teikimo platformos ir skaitmenizacija jau regis pasiekė savo piką (kiekybiškai, ne kokokybiškai). Dar prieš kokį penketą metų, kai vienoje konferencijoje išgirdau, kad dešimties metų laikotarpyje visos fizinės parduotuvės virs apžiūros taškais (show rooms – ang.), dar atsargiai pakraipiau galvą. Sutikau su mintimi, bet mačiau ilgesnę laiko atkarpą tam. Ir štai- pandemija, karantinas – net ir show room‘ų nebeturime ir ganėtinai gerai verčiamės pirkdami internetu. Ir ši tendencija paliečia ne tik elektroninę prekybą, bet ir paslaugas bei biurų darbą. Dažnai girdimas #newnormal terminas pagrinde ir apima mūsų naujus apsipirkimo ir bendravimo įpročius.
#2 Dirbtinis intelektas, daiktų internetas.
Didelės populiacijos dalies manymu, tiksliau neišmanymu, AI (Artifial Inteligence – ang.) ir IoT (internet of things – ang.) buvo vertinami ganėtinai atsargiai, bijoma robotizacijos kaip galimo darbo vietų atėmimo iš žmonių reiškinio. Tačiau tendencija auga ir imama vertinti kaip automatizacija – galimybė verslui dirbti efektyviau ir našiau. Mažesnė klaidų tikimybė ir, regis, neribota analitika. Suprantama, čia susiduriama su itin išmaniomis technologijomis ir didžiuliais duomenų srautais ir kiekiais. Turbūt ne veltui paskutinių metų tvariausia ir vertingiausia pasauline vertybe tampa būtent duomenys (data -ang.), lyginami su auksu ar nafta.
#3 Kibernetinė ir asmens duomenų sauga.
Apie BDAR (bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) pirmą kartą išgirdau gal 2014 -tais ir tikrai atrodė labiau popierizmas ir biurokratija, tačiau šiandien duomenų saugumas yra pirminė įmonių higiena tiek teisiniu, tiek technologiniu požiūriu. Kartu su šios ES direktyvos taikymu vis daugiau ir plačiau kalbama apie kibernetinį saugumą (cybersecurity – ang.). Kaip buvęs FBI direktorius Robert Mueller yra pasakęs: „Yra du kompanijų tipai: tos, kurios jau buvo atakuotos programišių ir tos, kurios dar tik bus“. Tad stiprinti/naujinti savo saugumo sprendimus būtina. Tad saugumo biudžetai, kurių dauguma įmonių po šiai dienai vis dar neturi, ateinančiais metais bus vis dažniau svarstomi ir rengiami.
There are only two types of companies: those that have been hacked, and those that will be
Robert Mueller, The former FBI director, FBI
#4 Išorinis ir centralizuotas IT infrastruktūrų valdymas.
Angliškai labiau suprantamas terminas – oursourcing. Principas, kai atsisakoma vidinių resursų ir pasitikima išorinėmis specializuotomis kompanijomis nėra naujovė daugelyje sričių, o IT srityje šis principas kuria vis didesnę pridėtinę vertę verslui, nes IT sritis itin dinamiška ir reikalaujanti nuolatinio žinių gilinimo ir kompetencijų auginimo. Tarkim IT infrastruktūros priežiūra bendrai paėmus reikalauja viso būrio specialistų. Tad tokios kadrų pozicijos kaip IT strategas, IT analitikas, IT architektas, saugumo kontrolierius – prieinamos vieno langelio principu IT priežiūros paslaugas teikiančiose įmonėse (tokiose kaip Heximus).
#5 Debesų techologijos.
Jau anksčiau paliestos tendencijos kaip automatizacija, duomenų pasiekiamumas ir saugumas tiesiogiai susijusios su debesijos paslaugų poreikiu. Nauji verslų modeliai vis labiau juda link principo, kad IT infrastruktūra turi būti lengvai valdoma, pasiekiama ir itin laksti. Tad tokie terminai kaip: infrastruktūra kaip paslauga (IAAS – Infrastructure as a Service) ar programinė įranga kaip paslauga (SAAS – Software as a service) vis dažniau sutinkama įmonių IT strategijų planuose. Fiziniai serveriai aktyviai palieka įmonių patalpas ir migruoja į virtualius serverius, kuriems visus būtinus resursus ir saugumo aspektus teikia specializuotos įmonės. Nepasakysiu, ar tai teisingas žingsnis, ar verta saugoti duomenis lokaliai ar turėti hibridinį variantą. Teisingiausias sprendimas, žinoma, pirma vertinti įmonės specifiką, poreikius ir galimybes.
Lentelėje žemiau matome pasaulinius debesijos apyvartų duomenis ir prognozes.
Giedrė Ruginytė-Čepienė, UAB Heksimus direktorė